Als ondernemer leer je van tegenslagen en je successen. Je neemt risico’s, ziet kansen waar andere kansen laten liggen, je toont lef en doorzettingsvermogen. Maar het is ook niet altijd even makkelijk. Je legt een hele reis af met ups en downs. De reis van andere ondernemers geven mij herkenning, inspiratie en reflectie. Zij zijn voor mij een waardevolle leerschool. Ik hoop dat deze interviews dat ook voor jou zijn.
Dit keer is het de beurt aan Joep Huiskes.
Sinds wanneer onderneem jij Joep?
Sinds 16 december 2020 ben ik officieel gestart als franchisenemer bij de SNS. Daarvoor heb ik al een beetje kunnen kijken wat het ondernemen inhield omdat ik zo’n 10 tot 20 dagen per jaar PE-SEH en FFP trainingen geef vanuit mijn eenmanszaak.
En waar ben je gevestigd met jouw SNS winkel?
We zijn gestart in Doetinchem en sinds 1 februari 2023 hebben we een tweede winkel in Winterswijk.
Ik denk dat het overgrote deel wel weet wat de SNS doet maar wat bieden jullie je klanten aan?
We doen alles op het gebied voor particulieren. Van betalen, sparen, lenen, beleggen, verzekeren, levensverzekeringen, hypotheken tot aan zakelijk. Dat is sinds vorig jaar een nieuwe propositie waaronder betalen, zakelijk sparen, bedrijfskredieten, hypotheken en zakelijke verzekeringen.
We zijn van oorsprong een particuliere bank. Je merkt dat het onze grootste groep klanten is. Zakelijk zijn we nog klein en daar willen we in groeien. Dat gaat de komende jaren echt wel komen.
Wat ik onderscheidend vind aan de SNS bank is dat we de kleinste grootbank zijn maar hebben het voordeel van een intermediair. Wij hebben naast ons eigen label 8 verschillende geldverstrekkers in portefeuille waar we een hypotheek onder kunnen brengen. Daar zit ook groei in. Ik verwacht dat we richting 12 of 13 labels gaan om daarmee ook aanbod te hebben voor specifieke doelgroepen. Dat maakt echt het verschil.
Wat is je droom of waar zou je naartoe willen met de SNS bank?
We hebben kantoren in Doetinchem en Winterswijk en dat zijn van oorsprong echt wel grote SNS kantoren geweest. Er zitten grote hypotheekportefeuilles en die willen we graag behouden. Daar ligt met name de focus op en ook wel op een stukje uitbreiding van die portefeuille.
Door allerlei nieuwe producten en nieuwe labels die we erbij krijgen moeten we echt wel het verschil kunnen maken.
Daarnaast wil ik ervoor zorgen dat we onze bestaande klanten koesteren en niet alleen maar voor nieuwe klanten gaan.
Als je terugkijkt in de jaren dat je franchise ondernemer bent bij de SNS Bank, waar lag dan voor jou de grootste uitdaging of wat is voor jou een leermoment geweest?
Het runnen van je eigen business met personeel was echt nieuw voor mij. Ik heb daar in korte tijd heel veel van geleerd en dat gaat vaak met vallen en opstaan.
En stel dat je voor een groot probleem staat, hoe pak je dat dan op?
Ik heb gelukkig een hele grote organisatie, de SNS, achter mij staan met de nodige expertise op heel veel gebieden. Maar ik ben natuurlijk wel franchisenemer en het is geen werkgever-werknemer relatie. Dus ik moet zelf de broek ophouden en mijn informatie ophalen. Daarnaast heb ik mede-franchisenemers die al langer onderweg zijn en mijn vrouw is HR Business Partner waar ik mee kan sparren. Dus genoeg mensen om mij heen waar ik terecht kan.
Wat vind je het leukste als franchise ondernemer?
Dat ik binnen mijn franchise onderneming kan bewegen hoe ik dat wil. Dus hoe ik wil omgaan met mijn klanten, hoe ik dat zou willen en hoe ik denk dat de klant dat zou willen. Ik kan overal de tijd voor nemen. Dat vind ik echt een groot voordeel van het zelfstandig ondernemerschap. Of ik nu 50 of 60 uur in de week werk, het voelt niet meer als werken.
Ik heb wel een heel groot verantwoordelijkheidsgevoel en een enorme drive om er een succes van te maken. Ik vind het belangrijk dat medewerkers het naar hun zin hebben. Ik probeer veel te kijken met de bril op als werknemer. Bijvoorbeeld hoe ik het zelf zou vinden als we de openingstijden veranderen. Tuurlijk binnen bepaalde kaders, want ik moet wel kritisch blijven kijken.
Wat is voor jou het minst leuke aan het franchise ondernemen?
Als het op echte administratie aankomt dan vind ik dat minder leuk. Dat zijn echt dingen die ik gestructureerd moet plannen, want anders komt het er niet van. Ik ben liever met klanten, met het personeel of het bedenken van de nieuwe dingen bezig dan het uitwerken en de administratie. Gelukkig heb ik sinds kort een medewerkster die dit soort dingen wel super leuk vind.
Wat hebben jullie binnen de SNS Bank heel slim en efficiënt ingericht?
Wat ze heel goed ingericht hebben is dat de lijntjes heel kort zijn. Als ik een probleem binnen mijn winkels heb dan weet ik wie ik moet bellen en ze nemen bij wijze van spreken gelijk op. Dat is heel fijn. Dat is denk ik iets wat heel goed werkt ten opzichte van bijvoorbeeld een bedrijf met 6 lagen ertussen.
Wat is het minst slim en efficiënt ingericht?
De SNS heeft zich met name gericht op het directe klantcontact, op de winkels en om dat in stand te houden. Daardoor is er minder aandacht gegaan naar IT en procesinrichting maar daar zijn ze nu wel heel druk mee bezig.
Als jullie een succes hebben, vieren jullie dat dan? En zo ja, hoe vieren jullie dat dan?
Ja zeker, dat vind ik belangrijk. Ik probeer elke maand, als de cijfers bekendgemaakt worden, deze te delen met het team. Dat doe je samen, want zonder een medewerker aan de balie die de telefoon opneemt en klanten te woord staat voor mij geen hypotheekgesprek en andersom ook. Dus we delen resultaat maar vieren zeker ook successen samen. Die kunnen heel groot of heel klein zijn. Een taart, een broodje van de bakker of iets anders. We gaan 2 keer per jaar iets leuks doen. Daarnaast vind ik het altijd leuk om ze met de feestdagen een kleine blijk van waardering te geven en merk dat de werknemers dat ook hartstikke leuk vinden.
Zie jij als franchisenemer wel eens beren op de weg?
Ja altijd wel. Je moet altijd oppassen dat je niet achterover gaat leunen als het goed gaat. Niet dat je alleen maar angst hoeft te hebben, maar dat je wel vooruit blijft kijken. Ook als het goed gaat.
Zeker met de huidige hypothekenmarkt. De transacties nemen af, de rentes stijgen en de oversluitmarkt is zo goed als weg. We hebben zeker de afgelopen 2 jaar niet stil gezeten en gewacht dat klanten bij ons kwamen maar ik denk dat je er nu wel mee bezig moet zijn. Dus ik zie wel beren op de weg als het gaat hoe we klanten kunnen vinden en binden. Ze komen niet automatisch bij ons.
Als afsluiter van dit interview, welke ondernemerswijsheid zou je andere ondernemers willen meegeven?
Doe waar je goed in bent en wat je leuk vindt.
Wil je meer weten over Joep en de SNS bank? Kijk dan op de website van SNS of zijn LinkedIn Profiel
Weet je iemand die een keer geïnterviewd wil worden of lijkt het je zelf leuk? Neem dan contact met mij op!